Voorzitter Barth van Eeten in gesprek met het Schadefonds

Beste mensen,

Op 14 juli 2016 heb ik telefonisch contact gehad met de directeur van het Schadefonds, mevrouw de Groot.

Ik heb met haar drie onderwerpen besproken:

1. 145 afwijzingen op een totaal van 616
2. De soms slechte communicatie en argumentatie vanuit het Schadefonds
3. Verslagen van de hoorzitting zijn blijkbaar niet beschikbaar voor de aanvrager.

1. Op mijn verzoek om een overzicht van de redenen voor de 145 afwijzingen gaf zij aan dat te begrijpen, maar dat ze daarvoor alle 145 dossiers moeten nagaan. In de tweede helft van dit jaar wordt er in opdracht van het Ministerie een evaluatie van alle dossiers uitgevoerd. Wellicht kan er dan ook een overzicht worden gemaakt van redenen van afwijzing. Als dat lukt dan is dat pas beschikbaar eind 2016. Voor dit moment heeft ze me een mail toegezegd die ik binnenkort zal ontvangen waar in grote lijnen de verschillende reden voor afwijzing staan. Wat ze wel direct al kon aangeven is dat veel aanvragen die afgewezen zijn komen omdat ze niet-ontvankelijk zijn. De redenen daarvoor zijn dat de instelling geen lid is van Jeugdzorg Nederland of dat de dader geen onderdeel uitmaakte van een instelling.
Daarnaast is het bij de tijdelijke regeling mogelijk om in beroep te gaan en bij het Statuut niet. Daar kun je alleen een klacht indienen. Mevrouw de Groot begrijpt onze wens dat het goed zou zijn als dat bij het Statuut ook zou kunnen. Het fonds moet zich echter houden aan wat er wettelijk geregeld is en dat is dus niet een beroepsmogelijkheid. Zo'n aanpassing kan alleen door de politiek geschieden.

2. De argumentatie/communicatie moet in een aantal situaties beter is ook haar mening. Het kan minder afstandelijk, minder juridisch en met meer begrip voor de situatie van de aanvrager. Toch kan het soms niet anders zei ze. Natuurlijk is een tekst "Er blijkt namelijk niet dat u door de groepsgenoot en de groepsleider bent gedwongen tot het plegen of ondergaan van seksuele handelingen" zeer beladen, schokkend en confronterend, maar volgens de tekst van de regeling moet bewezen worden dat het onder dwang gedaan is! Dan schrijft men vanuit de juridische context dit soort teksten. Ze heeft toegezegd daar nadrukkelijk naar te kijken om hier verbetering in te brengen. Daarnaast hebben we gesproken over de diversiteit in de communicatie van verschillende medewerkers van het Schadefonds. De een zegt iets toe. Een ander zegt enige tijd later, als je na een aantal pogingen om in contact te komen waarom je niets meer hebt vernomen, het tegenovergestelde of ontkent het. Ook daar gaat zij werk van maken.
Een aantal instellingen heeft bij hoorzittingen als verweer onder andere ingebracht dat, als zij tot schadevergoeding moeten overgaan, dit ten koste gaat van goede hulp aan jongeren die momenteel verblijven in hun instelling, temeer daar zij al geconfronteerd worden met bezuinigingen. Dit vinden wij volstrekt ongepast en daarmee proberen ze slachtoffers opnieuw met een schuldgevoel op te zadelen in plaats van hen te omarmen en aan hun herstel mee te werken. Ze was het volledig met me eens. Ik heb haar aangegeven dat wij een afspraak in de maak hebben met Jeugdzorg Nederland en hen zullen aanspreken op dit soort teksten.

3. Over het openbaar zijn van verslagen van hoorzittingen kon zij niet direct een antwoord geven. Zij gaat dit uitzoeken en zal mij hierover berichten.

Samenvattend kan ik stellen dat het een goed gesprek was. Ze was "blij" met de concrete voorbeelden die ik kon inbrengen. Ze gaat er in haar organisatie mee aan de slag en heeft me toegezegd dat ze haar uiterste best zal doen om haar organisatie beter en klantgerichter te laten communiceren. Ze stuurt me dus nog een bericht met een nadere duiding van de motieven voor afwijzing.
Ik heb haar beloofd haar over nieuwe incidenten te blijven informeren (al hoopt ze dat die niet meer zullen voorkomen natuurlijk) en heb haar nog de mails van Jannah, Anja en Michael toegezonden. Daarnaast heb ik aangegeven dat we na het zomerreces de politiek gaan bewerken om de deadline van 1 maart 2017 van tafel te krijgen.

Heeft u zelf ook ervaringen en wilt u die met ons delen? Stuur dan een E-mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Wij houden u op de hoogte.

Met hartelijke groeten,

Barth van Eeten