Workshop op lotgenotendag

Op 5 september jl was ik uitgenodigd door Stichting Skip om een workshop te geven op hun lotgenotendag in Arnhem. Het thema was: de gevolgen voor partners en kinderen van mensen die in hun jeugd seksueel misbruikt zijn. Het was een bijzondere dag vol openheid, kwetsbaarheid en saamhorigheid. Lotgenotencontact is enorm waardevol, zo bleek ook deze keer weer.

De dag begon met een groepsgesprek over de gevolgen van seksueel misbruik op partners en kinderen. Er waren niet alleen lotgenoten en partners van lotgenoten aanwezig, maar ook kinderen. Een mooi gesprek ontstond over de keuze om je kinderen over het misbruik te vertellen. Wanneer doe je dat? En wat vertel je ze dan? Kinderen voelen veel aan, zo bleek uit de verhalen. Soms geven ze zelf al een voorzet voor een gesprek. Soms ook niet en dan zou je er voorzichtig zelf over kunnen beginnen. Het belangrijkste daarbij – daar was iedereen het over eens – was dat je als lotgenoot er zelf klaar voor bent.

Workshop
Na een zalige lunch en bijzondere gesprekken, konden de aanwezigen kiezen tussen een creatieve workshop of de workshop bij mij. Veel schrijnende verhalen werden gedeeld, waarin herkenning werd gevonden. Het bleek pijnlijk om te beseffen hoe lastig het is om seksueel misbruik te signaleren. Er werden tips uitgewisseld hoe om te gaan met partner en kinderen. Door inzicht te krijgen in waar de omgeving van overlevers tegenaan loopt, ontstond ook meer inzicht in wat ze er zelf aan kunnen doen.

Reactie van een deelnemer:
“We hebben nog even nagepraat en echt iedereen was heel erg tevreden over je. Je kunt zo trots zijn op jezelf. Ik heb heel veel bewondering voor je. Een rijkdom om je gesproken te hebben, ik heb veel van je geleerd”

De presentatie die ik tijdens de workshop heb gebruikt, kun je hier bekijken (in pdf).