mishandeling

Er komt een groot onderzoek naar mishandeling van kinderen die uit huis zijn geplaatst door de Kinderbescherming. Het kabinet heeft dat vandaag besloten.

De commissie Geweld in de Jeugdzorg onderzoekt de fysieke en psychische mishandeling van kinderen die tussen 1945 en 2015 in een tehuis of pleeggezin hebben gezeten. Dat is een vervolg op de commissie Samson, die onderzoek deed naar seksueel misbruik van door de overheid uit huis geplaatste kinderen. Daarop kwamen ook veel meldingen van mishandeling binnen.

Lindenhout heeft een onafhankelijk onderzoek ingesteld naar mogelijke misstanden en misbruik bij Kinderdorp Neerbosch in de periode 1975-1985. Hiertoe is besloten naar aanleiding van meldingen die binnenkwamen met name na het uitkomen van het rapport van de commissie Samson en met name over deze periode. Lindenhout roept mensen die slachtoffer zijn of misstanden in die periode hebben waargenomen bij Kinderdorp Neerbosch zich te melden.

Leren van Neerbosch - leren van het verleden

Leren van Neerbosch - Conclusies en aanbevelingen